Asioita pitää vaan itsenäisessä ratsastelussa uskaltaa muuttaa,jotta saa muutosta, mahdollista kehitystä aikaiseksi. Pois mukavuusalueeltakin on tultava. Kokeilla kaikkea.
Monet unohtaa uusissa,vaikeimmissa asioissa sen perusasian : ratti on etuosa ja takaosassa se moottori.
Tulee tilanteita kun yritetään ohjatakin moottoria,unohdetaan etuosa ja sillon sammutetaankin se moottori.
Tästä on itselleni tullut tosi suosittu harjoitus, vastalaukkaa erilaisten harjoitusten/tehtävien kanssa.
Vastalaukka kehittää hevosen tasapainoa, lisää notkeutta ja ne tulevat herkemmiksi ratsastajan avuille.
Ympyrällä työstäessä haluan että hevoset venyttävät ulkokyljen, jolloin on tärkeää saada ne ensin ihan suoriksi ,jolloin niillä on mahdollisuus kantaa itsensä läpi vastalaukan myös taivutuksessa.
Hevoset laukkaavat luonnostaan takaosa hieman sisällä, kun me ratsastajina työstetään ratti moottorin eteen --> laukka muuttuu enemmän ylämäkeen,kun ponnistusvoima kasvaa.
Ratsastajalta tämä vaatii entistä enemmän apujen tarkkaa käyttöä ja yhteistyötä, mukautuvuutta sekä ryhtiä!
Teen Irmelin kanssa paljon vastalaukkaa jo kun verryttelen sitä,saan laukkaa näin paljon enemmän ylämäkeen ja selän läpi. Koko hevonen herää.
Tehtiin tänään kahdeksikkoa niin,että työstin ympyrällä vastalaukan ,josta lähdin myötälaukkaan, sit väliin ravin kautta nopeasti uusi nosto, jolloin vastalaukka oli eri ympyrällä mitä viimeksi ja taas välillä kävin myötälaukka-ympyrällä.
Tuntui hyvältä, ratti herkistyi ja moottori voimistui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti